Marknadsstöd

Handen på hjärtat vet all din personal vad företaget egentligen säljer?

Låt mig få trampa på en öm tå. Nedanstående frågor är de som alldeles för många företag har för vaga svar på. Ingår du i den gruppen? Testa själv och skapa förändring

1. Kan du (och din personal) säga vilken affärsidé ditt företag har i en enda mening även om du/ ni väcks mitt i natten?
Om du/ ni inte kan formulera affärsidén i en mening eller över huvudtaget, vad jobbar ni då mot för mål? Det här är förvånande vanligt på alla företag. Att de anställda inte kan säga vad idén med företaget är, kan bara vara ledningens fel, men att ledningen själv inte kan säga vilken affärsidé företaget har är rent av skrämmande. Testa dina företagarkollegor och vänner får du se att jag har rätt. Jag gissar att 8 av 10 av dina vänner och kollegor inte kan svara på frågan direkt. Din affärsidé i en enda mening är också nödvändig för leverantörer och andra samarbetspartners att veta. De får lära sig vad ni jobbar för och kan hjälpa er att nå era mål.

2. Har du vågat göra "Jag är kund till mitt eget företag-testet"?
De finns få företag som verkligen kontrollerar vad det är kunden möter i kontakten med företaget. Det handlar om allt från svarstider, bemötande i telefonen, hur lätt det är att få information om produkterna när kunden behöver det - till hur lätt du har gjort det för kunden att köpa. Be en vän att bli kund till ditt företag. Be honom/henne att testa hur det känns att ha med ditt företag att göra genom att låtsas vara kund och gå igenom ditt företag på de här punkterna.

3. Hur ofta ställer du dig frågan vilket medel som bäst passar syftet med din marknadsföring?
Innan du bestämmer dig för att marknadsföra något överhuvud taget, så måste du veta var och hur du ska göra det. Ska du annonsera, skicka säljbrev eller ringa? Varför? Vilket är syftet och vilket är målet? Vilket sätt är mest effektivt? Varför tror du det? Marknadsför dig inte för att andra gör det och att du känner att du måste göra det också, gör det för att du har en tydlig plan med det. Planera planera planera. Sikta - skjut.

4. Kan du i en enda mening säga varför kunderna ska välja ditt företag istället för dina konkurrenters?
Jag vill att du ska svara på den här frågan nu direkt. Du har inte ens en minut på dig att tänka ut svaret. Om du inte lyckas med det har du ett stort problem som du måste gå till botten med. Svaret du ger måste vara tydligt. Du kommer inte undan med "eftersom vi bryr oss mer" eller något sånt. Du måste helt enkelt formulera din viktigaste konkurrensfördel. (Tänk på att om det inte är supertydligt för dig varför människor ska komma till ditt företag - hur ska det då kunna vara tydligt för dina kunder?)

5. Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag?
Vet du inte det så vet du ingenting. Du vet inte vilka målgrupper de fokuserar på och vilka de inte fokuserar på. Du vet inte hur de vill att deras produkter ska uppfattas och du vet inte heller vilka sätt de berättar det på. Ta reda på det här så fort du kan och leta efter luckor i deras sätt att jobba. Luckorna ska du fylla.

6. Övervärderar du din egen tro på att kunderna älskar dig?
Tycker kunderna att du är en trevlig person på ett trevligt företag. Är du säker på det? När tog du senast reda på vad kunderna tycker om ditt företag?

7. Hur ser din ideala kund ut?
Har du gjort en sådan identifikation? Den kan hjälpa dig att sikta långt mycket bättre i allt du gör. Vilka är de? Var når du dem antagligen? När behöver de din produkt? Vad har de för ålder, kön, utbildning, hobbys, intressen. Vad har de för ansvar? Vilket problem försöker din ideala kund att lösa som du kan lösa åt honom/henne osv. Ta reda på det här. Observera att "din ideala kund" inte är samma sak som den kund du helst vill ha utan den kund som mest sannolikt kommer att köpa från ditt företag. Det brukar finnas en skillnad som du ska hitta.

Som alltid – gör nu!

 

 

Klicka på orden nedan så kommer du till www.chef.se och kan läsa mer om varje begrepp.

(utdrag från boken "Management från A till Ö"   Bild på boken "Management från A till Ö"

skriven av  Bengt Karlöf och Fredrik Helin Lövingsson,SIS förlag).

 
Barriärer
Conjoint-analys
CRM
Försäljning
Intern efterfrågan
Kunder
Kundrelationer
Marknad
Marknadsanalys
Marknadsandel
Marknadsföring
Positionering
Pris
Produkt-/marknadsmatris
Relativ kostnadsposition
Segmentering
Varumärke